私のもとで学びたい大学院生の皆さんへ

 私が所属する富山大学は、国立大とはいえ地方大学です。2022年に大学院が改組され、人文科学研究科が「人文社会芸術総合研究科」に統合されるまで、事実上博士課程もなかったようなところです。当然、いわゆる研究者養成校に比して、この大学院が研究者としてのキャリア形成の面でプラスに働くことは期待しがたいといわねばなりません。研究者を目指す方で、もし何かの気の迷いで当方を志望しようと思われる方がおられるとしたら、まずもって「なぜ優れた研究者を数多輩出してきた三大都市圏の名門校を差し置いて、富山大の私のところに来るのか」を冷静に考え直してみましょう。そして、自分の分野にできるだけ近く、かつ人間的にも尊敬(でなくても構わないが、少なくとも敬意を払うことの)できる指導者を探して、早めに動くようにしてください。以上をまず留意していただいた上で、どうしても私のもとで指導を受けたい学生さんに、基本的な私の研究、あるいは研究指導に対する考え方をお伝えしておこうと思います。

 多くの研究者は、生涯にわたって一つのテーマを掘り下げて研究し、そのテーマに殉じて研究者人生を終えていきます。私が良く「優等生的な」あるいは「秀才型」と呼んでいる、研究者の姿です。1つのテーマに特化することにより専門家としての深みも学識も増すでしょう。しかし、このような研究者としての生き方には脆さも同居しています。その脆さは、日本料理を極めてはいても、中華にもフレンチにも全く対応できない板前に似ている。彼を料理人と呼べるでしょうか。否です。

 私はそういう研究者ではありません。様々なテーマ、アプローチ、技法に向き合い、時には未消化なまま不器用・ぶざまな姿を晒しながらも、少しずつ試行錯誤をして我が物にしていく。そのことで、ただの板前ではなく「料理人」としての腕を上げる努力を怠らない。これが私の目指す研究者像です。

 研究履歴を見てもらえばお分かりのように私の研究テーマは雑駁で、あちこちに拡散しています。しかし、注意して見ればお分かりのように、いずれの分野でも国際誌(無理でも国内の学会誌)の査読を通すことでその領域の板前たちに伍し、下手の横好きに陥らないようにしてきました。その営みを通じて、少しずつ着眼点や視野、分析手法のレパートリーを増やす。それを積み重ねれば積み重ねるほど、守備範囲は広がり、着想や分析の自由度も増えていく。研究の妙味は、和洋中それぞれの調理法に通暁した上で、自在にそれらを使いこなして独創的な創作料理を生み出す、熟達した料理人のそれに通じるものだと思っています。

 私の専門は地理学とその周辺分野ですので、やはり専門性の縛りがないわけではありません。しかし、研究テーマについてはなるだけ、志望者の興味・関心を尊重するのが私の姿勢です。その分、自分で創意工夫し、伸びていこうとする姿勢を持ち合わせているかどうか、伸びるための努力を怠りなくできる自己研鑽の才があるかがとても重要になります。

 どんなテーマを選んだとしても、まず先人の理知に学ぶことが研究の出発点。少なくとも英語圏の議論がどこまで進んでいるのかをフォローすることは最低限のノルマとして求めますし、基本的な統計解析やGISの操作もマスターしてもらわなければなりません。修士号を取得した暁には、ご自身の研究成果が学術誌に発表できるレベルに達していることを私は要求します。「必ずしもキャリアアップにつながらない大学院」なのに、です。でも、メンターとしてあなたに伴走するということは、私も一緒にそれを学ぶということなのですから。肝心の主役(あなた)にそれができなかったら、あなたに掛けるエネルギーと時間は全て無駄になってしまうでしょう。ですので、できるだけ楽に学位を取ろうと思っている方は、私の下で学ばない方がお互いのためなのです。

 一方、副査として私に指導を受けたい学生さんもいるかも知れません。こちらは随分事情が変わってきます。請われない限り、私が指導教官を差し置いてあれこれ細かく指導することはほとんどありませんのでご安心ください。

 大学院で、特に「特論演習」を受講したい学生さんもいるでしょう。この授業では、受講生と二人三脚で課題を磨き上げ、あなたが終了するまでの間に一本の共同研究に昇華させ、それを学術誌に載せる試みを共有します。修士論文の指導と全く同じ方針ですが、違うのはここで扱うテーマが修士論文のそれではないということです。修士論文以外にもうひとつ研究を完成させようという志のある方であれば歓迎します。受講に際しては事前にご一報くださると有難いです。

To graduate students who wish to study under me

The University of Toyama, to which I belong, is a regional university even though it is a "national" university, and until 2022, when the graduate school was reorganised and the Graduate School of Humanities was integrated into the ‘Graduate School of Arts and Humanities’, it practically did not even have a doctoral programme. Naturally, compared to so-called graduate schools focused on training researchers, it is difficult to expect this graduate school to have a positive effect on the development of your career as a researcher. If you are an aspiring researcher and you are thinking of applying to us because of some misgivings, you should first calmly reconsider why you are coming to me at the University of Toyama and not to other prestigious universities in the three major metropolitan areas that have produced many outstanding researchers. Then, look for a mentor in such universities who is as close as possible to your field and who you can respect (or not, but at least care) from a personality perspective, and make your move as soon as possible. Having first taken the above into consideration, I would like to give you a basic idea of my approach to research or academic supervision for those students who really want to be supervised by me.

Most researchers spend their entire lives delving into a single topic and end their research career as a martyr to that topic. This is what I often refer to as the “honour” or “intelligent” type of researcher. By specialising in one subject, they may increase their professional depth and academic knowledge. However, this way of life as a researcher is also fragile. This fragility is similar to that of a chef who has mastered Japanese cuisine but is completely unable to cope with Chinese or French cuisine. Can he be called a good cook? No.

I am not that kind of researcher. I face a variety of themes, approaches and techniques, sometimes appearing undigested, clumsy and awkward, but little by little make them my own through trial and error. By doing so, I never neglect my efforts to improve my skills as a “good cook” rather than just a board chef. This is the kind of researcher I am aiming to be.

As you can see from my research history, my research themes are irrefutably spread all over. However, as you can see, I have tried not to fall into the trap of being "Jack of all trades, master of none" by going through the peer review process of international (at least national) journals and keeping abreast of the best in the field. Through these activities, I have gradually increased my repertoire of viewpoints, perspectives and analytical methods. The more we accumulate, the wider our scope of defence becomes and the more freedom we have in our conception and analysis. I believe that the delicacy of research is similar to that of an accomplished cook who is familiar with both Japanese, Western and Chinese cooking methods and uses them at will to create original and creative dishes.

My specialisation is in geography and related fields, so I am still bound by my expertise. However, my attitude is to respect the interests and concerns of applicants as far as possible in terms of research topics. For this reason, it is very important that you have an attitude of creativity and ingenuity, and that you have the talent for self-improvement that will enable you to make the effort to grow.

No matter what topic you choose, the starting point of your research is to first learn from the science and knowledge of your predecessors. At the very least, you will be expected to follow the discussions in English-speaking worlds, and you will also have to master basic statistical analysis and GIS operations. When you complete your master's degree, I require that you have reached a level where you are able to publish your own research results in academic journals. This is despite the fact that it's “postgraduate school that doesn't necessarily lead to career progression”. Why? When I start accompanying you as a mentor, it means that I will learn it with you. If the key protagonist (you) can't do that, all the energy and time I put into you will have been wasted. So if you are looking to get your degree as easily as possible, it is better for both of us if you don't study under me.

On the other hand, there may be students who want to be supervised by me as a sub-researcher. This is a very different situation. Please be assured that unless I am asked to do so, I will rarely supervise you in any detail over your supervisor.

Some students may be interested in taking a postgraduate course, especially the "Tokuron-enshu (Advanced Theory Exercise)". In this class, you and me will work together to refine the assignments, sublimate them into a single joint research project by the time you graduate, and share our attempts to get it published in an academic journal. It is exactly the same policy as supervising a master's thesis, except that the topic covered here is not that of a master's thesis. Anyone who has the ambition to complete another piece of research in addition to their master's thesis is welcome to attend. We would be grateful if you could let us know in advance if you intend to attend the course.